Martin Matějů

Programátor a specialista na Wordpress

Na co si dát u PPC pozor

18.01.2012, 08:00:02

Nejčastější chybou při návrhu kampaně je, že se používá pouze volná shoda klíčových slov. Klíčová slova by se měla vybírat s rozvahou, nicméně bychom měli vybírat i slova méně obvyklá. Čím je slovo méně obvyklé, tím bude méně hledané, naopak bude zase velice levné. Takže je lepší mít několik desítek méně hledaných konkrétních frází za relativně malé prostředky než inzerovat na jedno drahé slovo. Ve výsledku tak můžeme získat mnohem více cílených návštěvníků za mnohem menší obnos financí.

Další častou chybou je velký nebo příliš malý rozpočet kampaně. Pokud dáme neomezené rozpočty na velice atraktivní klíčová slova, může se stát, že nás takové jedno kliknutí může stát více jak desítky korun a nikdy se takové slovo nemusí zaplatit. Proto je vhodné si nastavit maximální limity za kolik jsme ochotní inzerovat. Takové doporučení je, že kliknutí na běžně klíčové slovo by mělo být v rozmezí 5-10 korun. Pokud je cena za proklik nižší, můžeme si říct, že inzerce je úspěšná. Pokud je to více, pak je třeba si dobře spočítat, jestli se nám tak drahá inzerce ještě vyplácí. Statistiky říkají, že v průměru na tisíc zobrazení inzerátu je jedno klikntí. Na cca 100 návštěvníků je pak jeden, co něco objedná a koupí. Pokud si tedy umíme spočítat, že běžný uživatel u nás utratí 5tisíc, že z těchto peněz máme zisk 500 korun, pak lze snadno spočítat, že kliknutí musí stát maximálně 5 korun, jinak je kampaň prodělečná. Samozřejmě je pak na klientovi zda chce přilákat návštěvníky a budovat si brand nebo potřebuje pouze vytvářet zisk.

Opakem pak je příliš malý rozpočet, kdy se zobrazí tak málo inzerátů, že návštěvnost bude skoro nulová a budeme pak z takové kampaně spíše zklamaní. Je vhodné nastavit denní limit o něco více než je námi určený rozpočet a kampaň pak sledovat. Obrovskou výhodou PPC systémů je, že kampaň lze spustit i zastavit téměř okamžitě. Některé PPC systémy mají maximálně hodinové zpoždění z důvodů, že informace o zastavené nebo spuštění se musí distribuovat na velké množství serverů. Zejména u spuštění kampaní je praxe taková, že inzeráty se začínají objevovat do hodiny. Zastavení ve většině případů je defakto okamžitou záležitostí.

Poslední takovou základní chybou je, že si myslíme, že stačí PPC kampaň nastavit a pak ji nechat žít svým životem týden nebo celý měsíc. To bohužel není pravda. Je vhodné, zejména u nové kampaně, které ještě není dobře nastavena a optimalizována, ji minimálně každý den sledovat, analyzovat a přenastavovat, tak abychom našli nejlepší pomět mezi přísunem novách návštěvníků a cenou za inzerát a jeho prokliknutí.